måndag 29 oktober 2012

Monday Morning, Praise the Dawning


We’re back in Langa after a funny and relaxing weekend in Noordhoek, a thirty minutes scenic drive away from Cape Town CBD. As a reward for hard and good work the whole staff was invited to spend one night together at the splendid Noordhoek Hotel, and we had a great time together in the sun. It was very nice, but also a bit unusual, to spend time with everybody outside our base in Langa, where each person has its own secure territory and routines to follow. In Noordhoek, we were all free to do whatever we wanted, and we were not tied together by work. So, we chilled and we ate, and this brought us even closer than we were before.

The morning after the loud rooster forced me up way too early, and I was lying in bed unable to sleep for a long time hoping that they would serve chicken at breakfast. They didn’t however, but that didn't mean that meat lovers were left disappointed. Not at all. I was served the strangest sandwich ever; ciabatta bread with two layers of thick bacon topped with pork meatballs, two fried eggs and a brown warm sauce. What a light and fresh start of the morning! After that we checked out and walked to the grass fields were we played some funny games in the picturesque nature. 


it's bloody serious.....

4 kommentarer:

  1. Johan! Så roligt att du skaffat dig en liten blogg. Jag läste din reseberättelse och ÅÅÅH vad det svider i mig av avundsjuka. Längtar kanske inte tillbaka till bussresor från helvetet men jag kände igen mig i mycket - t.ex. euforin när saker äntligen HÄNDER, och ingen annan delar glädjen. Haha. Visst är SA fantastiskt vackert? Man kan inte förstå det förrän man varit där. 2 års-firandet verkar ha varit succé, vad fina alla var! Hälsningar från kontoret i Hammarby Sjöstad, grå himmel och tre grader. Fantastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hanna! Det tycker jag också, det är första gången men faktiskt riktigt roligt! Haha, nej arton timmars bussresa på plasthink med levande kyckling i famnen klarar man sig utan, men resten är ju helt fantastiskt! Sydafrika är helt otroligt vackert. Jag är verkligen frälst av det mesta här. Nu har ju ju varit här ett tag, och det känns som jag gjort det mesta, vet du om det finns något som jag kanske har missat? Sofia skryter om hur jäkla duktig du är! Jag svarar att jag redan visste det. Du är snart här igen. Jag lovar. Hoppas vi får chansen att jobba tillsammans i framtiden!

      Radera
    2. Oj det här hade jag inte sett! Åh stackars, du verkar varit med om värre resor än mig. Ja men man blir kär i SA, trots att det är så komplicerat, man blir liksom kär i det med. Det är ett extremt speciellt land tycker jag, på alla sätt och vis. Åh vad snäll du är, när Micke kom hem från SA gav han dig mycket cred också, han gillar dig supermycket :) Jag hoppas att jag snart kan åka ner, senast nästa vinter planerar jag att vara där igen. Det hoppas jag med, visst är det kul att få jobba lite praktiskt mitt i allt teoriande?! Det är en annan grej IRL.

      Radera
    3. Oh, glömde svara; jag tror du tagit dig för det mesta Western Cape har att erbjuda, men några tips är:

      1. Konsert i Kirstenbosch Garden, de har utomhuskonserter som borde vara i full gång. Har inte varit på någon själv men ångrar mig djupt.
      2. Stellenbosch market, lördagsmarknad http://www.mothercityliving.co.za/stellenbosch-fresh-goods-market/
      Mindre än old biscuit i Kapstaden (som du nog besökt) och mycket billigare. Kombinera med vintur med stellenbosch hop on hop off, men det har du såklart redan gjort ;) jag gillar Delaire, Simonsig, Muratie, Delheim, Uva Mira, Tokara, Hidden Valley, Asara, ja listan kan pågå i oändlighet.
      3. Utforska Bo Kaap by foot, ät indiskt.
      4. Åk bil mellan cape point/peninsula upp mot Constantia (västra kusten), Chapmans Peak Drive. I Constantia besök Groot Constantia, SA:s äldsta vinfarm. Den bilvägen är fantastiskt fin, först makalös utsikt och sen nästan som en djungel med grön tät skog och gröna berg och helt annorlunda.
      5. Se pingviner vid Boulders Beach, det har du säkert redan gjort dock.
      6. Besök Mzoli's i Gugulethu, häng hela dagen och ät massa kött!
      7. Häng inte på den största Clifton beach utan istället på ettan, tvåan eller trean.
      8. Rid på en struts, om du vågar... Det gjorde inte jag!
      9. Paragliding från Lion's Head.
      10. SA Naitonal Gallery
      10. Om du gillar golf finns det sjukt fina golfbanor runtomkring Kapstaden och Stellenbosch, slå lite på ranchen är oftast gratis.
      11. Vägen från Kapstaden via Strand mot Hermanus (R44), fantastiskt vackert och chans att se valar.
      12. Vill du vara lyxig för en dag är det mysigt att åka Katamaran, då ser du hela kustremsan på håll.
      13. Besök Franschoek, så mysigt och som i ett sagoland. Finns en del konstgallerier där och de har även auktioner/loppisar ibland om du gillar sånt.

      Något som jag inte rekommenderar är:
      1. District Six museum, du lär dig mer i Langa genom att prata med folk.
      2. Robben Island (fast det är typ ett måste ändå). Se då till att inte åka på en dag med mycket vågor hehe.
      3. Two ocean's aquarium - inte så mycket att se egentligen.

      Mycket "lyx"tips men du ser ju verkligheten varje dag i Langa också. Jag saknar det vardagliga också, som att handla på picknpay med miljoner andra och känna sanden piska mot benen när det blåser. ÅH.


      Radera